16:44

Czy przestawiać dziecko leworęczne?

Leworęczność... Jeszcze w moich szkolnych latach postrzegana była za coś „innego”, „gorszego”, „wstydliwego”. Pamiętam, że panowała opinia, że tzw. „mańkuty” się gorzej uczą. Takie myślenie to błąd. Można być leworęcznym i mądrym i praworęcznym a głupim. Znam osoby leworęczne a bardzo zdolne, znam też leworęczną malarkę, której obrazy są tak piękne, że zapierają dech w piersiach.


Zadamy sobie dziś pytanie- czy należy przestawiać dziecko leworęczne na prawą rękę. Czy to ma sens i czy jest bezpieczne dla dziecka.

Gdy tylko Jan stał się na tyle samodzielny, że próbował sam jeść, czy kreślić kredką mazaki na kartce zauważyłam, że jest leworęczny. Aczkolwiek są rzeczy, które robi normalnie- prawą ręką. Jednak ta leworęczność jednak przeważa. Czy coś z tym zrobiłam? Poza tym, że poinformowałam o fakcie męża- nic. Mimo, że ciągle słyszałam „przestawiaj, przestawiaj, przestawiaj!” Nie bez powodu natura nam takiego Jasia stworzyła, żebym miała w tą naturę ingerować. Oczywiście zapoznałam się z tematem i wiem, że dziecka leworęcznego NIE POWINNO się przestawiać. Dlaczego?

Przede wszystkim dlatego, że skoro dziecko wybrało lewą rękę do wykonywania podstawowych czynności, to znak, że prawa jest słabsza. Jeśli będziemy zmuszać go do posługiwania się tą słabszą rączką, możemy doprowadzić do tego, że dziecko będzie miało trudności z mówieniem, pisaniem, nauką czy emocjami.

Ponadto, logopedzi twierdzą, że po przestawieniu dziecka z lewej strony na prawą- może się ono zacząć jąkać.

Kolejnym skutkiem niepożądanym po takim przestawieniu może być zaburzenie orientacji przestrzennej oraz zaburzenie koordynacji wzrokowo- ruchowej.

Teraz obalimy mit- dzieci leworęczne gorzej się uczą. Może tak być, jednak wpływ na to nie musi mieć wcale słabiej rozwinięty z powodu leworęczności mózg, a po prostu nienadążanie z pisaniem na lekcjach. Lewą ręką pisze się wolniej, dlatego dobrze by było porozmawiać z nauczycielami, by dyktując notatki czy też podczas klasówek wzięli pod uwagę leworęczność naszego dziecka i lekko zwolnili. Można też poprosić, by dziecko siedziało z lewej strony ławki, zaś światło padało na kartkę, po której pisze, z prawej strony. Myślę, że w wielu przypadkach to może pomóc. Oczywiście musimy przygotować się na problemy- np. mylenie liter i cyfr (b-d, p-b, 6-9) czy też trudności w nauce czytania (wzrok leworęcznego intuicyjnie biegnie w lewą stronę, przez co pomija lub zniekształca on niektóre wyrazy), jednak odpowiednie i systematyczne ćwiczenia mogą pomóc zminimalizować problem.

Co należy zrobić, gdy zobaczymy, że dziecko jest leworęczne? Dobrze by było, gdybyśmy się udali do psychologa, który za pomocą szybkiego badania określi dominację jednej strony ciała nad drugą. Pomoże nam też w doborze ćwiczeń, które jeszcze bardziej usprawnią tą silniejszą rękę. Jest mnóstwo ćwiczeń manualnych i graficznych w tym kierunku.

Leworęczność jest czymś innym i nie ma co tego ukrywać. Jednak wcale to nie znaczy, że jest czymś gorszym. Takie przestawianie dziecka na siłę może sprawić, że poczuje się ono właśnie takie gorsze, Jako rodzice powinniśmy leworęczność u dziecka wspierać. Jest mnóstwo artykułów szkolnych dla dzieci leworęcznych- myślę, że to ułatwi im pracę. W żadnym wypadku nie możemy dać mu odczuć, że jest gorszy. Musimy pozwolić a przede wszystkim pomóc dziecku oswoić się z leworęcznością w praworęcznym społeczeństwie, jak i przezwyciężyć trudności, które ze sobą niesie. Jednocześnie musimy w tym wszystkim zachować umiar, bo zbyt dużą „ochroną” możemy wpoić dziecku poczucie słabości związane z tą odmiennością.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Moje to!!!
Nie zgadzam się na publikację moich treści i zdjęć na innych stronach bądż środkach masowego przekazu bez mojej wiedzy i zgody. Monika
Copyright © 2016 Dzięgielowska.pl , Blogger